Hymyileviä ihmiset pöydän äärellä
Kehitysvammaisten kirkkopyhässä

Kirkko on kaikille

Ylivieskan seurakunta tekee työtä kehitysvammaisten, kuurojen, näkö- ja liikuntavammaisten parissa. Haluamme, että jokaisella on mahdollisuus seurakuntaelämään, kristilliseen kasvatukseen ja hengelliseen hoitoon. Ihmiset on luotu elämään yhdessä ja ihmisyys toteutuu yhteydessä muihin. Yhdessä, erilaisina, olemme ainutlaatuisia, arvokkaita, olemme Jumalan kuva.  Kirkko on avoin kaikille ja parantaa saavutettavuutta poistamalla liikkumisen, näkemisen, kuulemisen ja ymmärtämisen esteitä. Tämä toteutuu, kun jokainen meistä voi toimia ja olla osallisia seurakuntamme toiminnassa.

Kuuroille järjestetään vuosittain retkipäivä ja joulujuhla yhteistyössä rovastikunnan seurakuntien kanssa.

Näkö-ja liikuntavammaisten kerho kokoontuu kuukausittain tarjoten vertaistukea ja virkistystä. Kerhossa käy vierailijoita erilaisin aihein ja kerhokaudella tehdään yhdessä vierailuja ja retkiä erilaisiin kiinnostaviin kohteisiin. Diakoniatyöntekijä voi käydä näkövammaisen henkilön kotona kotikäynnillä keskustelemassa ja auttamassa arjen sujumiseen sekä näkövamman kanssa selviytymiseen liittyvistä asioista. Kalajoen rovastikunnan  seurakunnat järjestävät vuorovuosin näkövammaisten kirkkopyhän tai virkistyspäivän ja niihin osallistutaan yhdessä kerhotoiminnan lisäksi.

Kehitysvammaistyöstä vastaa Milla Seppälä, kuurojen työstä Jaana Tuomi ja näkö- ja liikuntavammaisten työstä Satu Similä.

Kehitysvammaistyö

Kehitysvammaisille suunnattu Ystävyyden kerho kokoontuu kerran kuukaudessa maanantaisin klo 17-18.30 Nuorisotila Vitiksessä, Ovi B, Terveystie 11

Kerho on maksuton ja kerhoon ovat tervetulleita vähintään 15-vuotiaat. Kerhoon voi tulla missä kohdassa vain toimintakautta.

Kevään 2024 kerhopäivät ovat:

ma 29.1.

ma 26.2.

ma 25.3.

ma 22.4.

ma 20.5.

Kirkkopyhiä vietämme yhdessä rovastikunnan seurakuntien kanssa.
Hartaustilaisuuksia pidämme pyynnöstä kouluilla, asumis- ja toimintakeskuksessa.

Kalajoen rovastikunta järjestää yhteisen rippikoulun kehitysvammaisille nuorille vuosittain
Kalajoen Kristillisellä opistolla.

Näkövammaisten toimintapäivän osallistujat valmistamassa arkea helpottavia apuvälineitä
Näkövammaisten toimintapäivän käsityönä valmistettiin arkea helpottavia apuvälineitä