Tervetuloa Ylivieskan seurakunnan kansainvälisen työn sivuille

Ruusa Gawasa ja Senegalin hankkeessa
työskentelevä maatalousasiantuntija
Jean Baptist Faye Fundiougnessa,
Senegalissa, naisryhmän puutarhassa.

Kansainvälisen työn kohteet esittelyssä

Lähetystyöllä ja kansainvälisellä diakonialla on Ylivieskassa pitkät juuret. Kappalainen Jonas Lagus viritteli vakavasti lähetyskoulun rakentamista tänne jo 1830-luvulla, ennen kuin Suomessa oli yhtään virallista lähetysjärjestöä. Täältä on lähdetty kymmenien vuosien ajan monien lähettien voimin ympäri maailmaa, erityisesti Afrikkaan. On aika esitellä Ylivieskan seurakunnan kansainvälisen työn kohteet 2024.

Ylivieskalaiset tukevat kirkollisverojen kautta monia pitkäkestoisia hankkeita ympäri maailmaa. Suomen ev.lut. seurakuntien lähetystyö kanavoituu kirkon virallisten lähetysjärjestöjen kautta. Ylivieskan seurakunnalla on viisi palvelusopimusta Suomen Lähetysseuran kanssa ja yksi sopimus Lähetysyhdistys Kylväjän, Suomen Pipliaseuran ja Medialähetysjärjestö Sanansaattajan (Sansa) kanssa.

Yksi Suomen Lähetysseuran kanssa tehty sopimus koskee Ruusa Gawasan työtä. Hän toimii ilmastokestävyyden asiantuntijana itäisen ja eteläisen Afrikan työalueella ja asuu perheensä kanssa Zimbabwen Hararessa. Ruusan terveisiä työstään voit lukea blogistamme.

Toinen Lähetysseuran kanssa tehty sopimus koskee Saara Kalalukan työtä Lähetysseuran itäisen ja eteläisen Afrikan hankehallinnon asiantuntijana. Saara Kalaluka asuu perheensä kanssa Sambiassa. Seurakunta tukee kummankin, Ruusan ja Saaran, työtä vuosittain 3500 eurolla.

Muut Suomen Lähetysseuran kautta tehdyt sopimukset tukevat kristillistä kasvatusta ja teologista koulutusta eteläisessä Afrikassa (3700 euroa), lasten ja nuorten koulutusta Angolassa (7000 euroa) sekä seurakuntien työntekijöiden ja vapaaehtoisten koulutusta Etiopiassa (1700 euroa).

Lisäksi seurakunnalla on Lähetysseuran kanssa kummisopimuksia, joilla tuetaan Etiopiassa Dessien aids-orpoja koululaisia ja Botswanassa Francistownin syrjäytymisvaarassa olevia koululaisia. Näitä kohteita tuetaan pelkästään vapaaehtoisella lähetyskannatuksella.

Seurakunnan lapsilla ja nuorilla on oma kohde Kalajoen rovastikunnan kasvatustyön kautta Tansanian kirkon tasa-arvon puolesta tehtävän hankkeen tukemiseksi.

Lähetysyhdistys Kylväjän kanssa olevalla sopimuksella tuetaan Pirkko Saidin työ Israelissa (5000 euroa). Suomen Pipliaseuran kautta tuetaan raamatunkäännöstyötä Namibiassa (1750 euroa) sekä Medialähetysjärjestö Sanansaattajan (Sansa) kautta Medialähetystyötä Intiassa (10 000 euroa). Yhteensä Ylivieskan seurakunnan kirkollisveroilla tuetaan tänä vuonna lähetystyötä 36 150 eurolla.

Lähetysjärjestöjen lisäksi seurakunta tukee kansainvälistä työtä Kirkon Ulkomaanavun kautta (3600 euroa) sekä Aegviidun ystävyysseurakunnan kanssa (1600 euroa). JL

Pyhän Kolminaisuuden kirkossa on uusi lähetyskynttelikkö. Voit sytyttää siihen oman rukouskynttilän

kirkkoherra
Merijärven kappeliseurakunta Ylivieskan seurakunta