Kirkkovaltuusto 2023-2026

Autio Markku, Alarova Marjo-Riitta, Heikkilä Ilkka, Herranen-Somero Kirsi, Härö Aarne, Isosalo Helena, Junttila Tiina, Kangaskorte Miika, Kivi Ilkka, Knuutila Heikki, Koskela Aila, Koskela Liisa, Koutonen Tarja, Lauhikari Antti, Lavanti Erkki, Olkkonen Kaija, Peltokorpi Raili, Rahkala Sakari, Raudaskoski Anna, Repo Ilkka, Saari Riitta, Salmikangas Esko, Saukko Piia, Savela Samuli, Siirtola Ville, Sorvisto Sakari, Sydänmetsä Esko

Tarja Koutonen jatkaa Ylivieskan kirkkovaltuuston puheenjohtajana

Ylivieskan seurakunnan marraskuussa valittu uusi kirkkovaltuusto piti järjestäytymiskokouksen 15.2.2023 ja valitsi vuosiksi 2023-2024 puheenjohtajakseen Tarja Koutosen. Varapuheenjohtajana jatkaa Antti Lauhikari.

Kokouksen alussa vs. kirkkoherra Mirva Ahola piti alkuhartauden ja antoi tietopaketin kirkon ja seurakunnan tehtävästä. Valtuusto valitsi kirkkoneuvoston jäsenet vuosille 2023-2024 ja muiden hallintoelimien jäsenet koko nelivuotiskaudeksi 2023-2026.

Kirkkoneuvoston varapuheenjohtajaksi valittiin Sakari Sorvisto (henkilökohtainen varajäsen Erkki Lavanti). Kirkkoneuvoston varsinaisiksi jäseniksi valittiin Ilkka Kivi, (Esko Salmikangas), Markku Autio (Ilkka Heikkilä), Tiina Junttila (Kaija Olkkonen), Kirsi Herranen- Somero (Liisa Koskela), Ilkka Repo (Sakari Rahkala), Aarne Härö (Piia Saukko), Anna Raudaskoski (Raili Peltokorpi).

Kiinteän ja irtaimen omaisuuden tarkastajiksi valittiin Markku Jauhiainen (Pauli Puroila), Sakari Rahkala (Esko Sydänmetsä) ja Kimmo Heikkilä (Pertti Jussila).

Julistustyön johtokuntaan valittiin puheenjohtajaksi Liisa Koskela (Marjo-Riitta Alarova) ja jäseniksi Marita Haukipuro (Leena Pinola), Erkki Lavanti (Mikko Niska), Mikko Himanka (Heikki Knuutila), Esko Salmikangas (Mauno Autio), Riitta Saari (Katja Lassila), ja Aila Koskela (Silja Hentunen).

Diakoniatyön johtokuntaan valittiin puheenjohtajaksi Helena Isosalo (Liisa Koskela) ja jäseniksi Katja Lassila (Riitta Saari), Esko Sydänmetsä (Ilkka Kivi), Satu Borgström (Kaija Olkkonen), Ari Mehtälä (Hannu Rautakoski), Piia Saukko (Kaisa Saukko) ja Samuli Savela (Veli-Pekka Timlin).

Lapsityön johtokuntaan valittiin puheenjohtajaksi Aila Koskela (Kati Paananen) ja jäseniksi Jani Vähäkangas (Jaakko Keskisipilä), Kaija Olkkonen (Helena Isosalo), Margaretha Sorvisto (Päivi Vähäkangas), Hanne Lehkonen (Satu Borgström), Pertti Jussila (Maunu Kilpivaara), Veli-Pekka Timlin (Janne Pelo), Juuli Saukko.

Nuorisotyön johtokuntaan valittiin puheenjohtajaksi Ilkka Heikkilä (Markku Autio) ja jäseniksi Satu Borgström (Maarit Marjakangas), Pauli Puroila (Tommi Salo), Ville Siirtola (Miika Kangaskorte), Leena Pinola (Marita Haukipuro), Eelis Keränen (Markku Orpana), Sanna Arvola (Sari Sorvisto).

Lähetystyön johtokuntaan valittiin puheenjohtajaksi Miika Kangaskorte (Ville Siirtola), ja jäseniksi Esko Sydänmetsä (Ilkka Repo), Heikki Knuutila (Raiko Karvonen), Marjo Riitta Alarova (Kaarina Autio), Merja Heinonen (Tiina Junttila), Mikko Niska (Jani Vähäkangas), Margareetta Salo (Iida-Liisa Repo).

Kalajoen rovastikunnan yhteistyön johtokuntaan vuosille 2023-2026 valittiin kirkkoherra (talousjohtaja).

Merijärven kappelineuvostoon valittiin Tarja Salmela (Päivi Tohola), Heli Mattila (Erkki Hiitola), Mauri Jukkola (Merja Autio), Markku Jauhiainen (Eero Pohjanen), Piia Saukko (Anna-Kaija Toppila) ja Aarne Härö (Karoliina Saukko). Puheenjohtajana toimii kappalainen Janne Isomaa.

Vaalilautakuntaan valittiin Erkki Lavanti (Pauli Puroila), Miika Kangaskorte (Satu Borgström), Samuli Savela (Janne Pelo)

Hallinto

Seurakunnan ylin päättävä elin on kirkkovaltuusto. Seurakuntalaiset valitsevat luottamushenkilöt neljän vuoden välein järjestettävillä seurakuntavaaleilla. Seurakuntavaalit pidettiin marraskuussa 2022, jossa valittiin 27 luottamushenkilöä kirkkovaltuustoon. Seuraavat seurakuntavaalit pidetään 2026. Vaaleissa voivat äänestää kaikki seurakunnan 16 vuotta täyttäneet jäsenet.

Ylivieskan seurakunnassa on kirkkovaltuusto, kirkkoneuvosto, Merijärven kappelineuvosto ja työalojen johtokunnat.

Mitä luottamushenkilö tekee

Kirkkovaltuuston jäsenet suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa. Seurakuntavaaleilla valitut luottamushenkilöt ovat seurakuntalaisten edustajia ja seurakunnan työntekijöiden kumppaneita. He ovat mukana päättämässä, vaikuttamassa, ideoimassa ja kehittämässä seurakunnan toimintaa kirkkovaltuustossa, kirkkoneuvostossa, kappelineuvostoissa ja johtokunnissa.

Luottamushenkilö:

• tuo seurakuntalaisten äänen päätöksentekoon
  • varmistaa seurakunnan toiminnalle riittävät ja oikein suunnatut resurssit
  • puolustaa seurakunnan avoimuutta viestinnässä ja päätöksenteossa
  • päättää työntekijävalinnoista
  • antaa osaamisensa seurakunnan käyttöön
  • luo kirkon julkisuuskuvaa
  • valitsee kirkolliskokouksen maallikkoedustajat
  • osallistuu oman hiippakunnan piispan valintaan

Ylivieskan seurakunnan hallintosääntö

Kirkkovaltuusto 2023-2026 (kuva Jussi Leppälä)

talousjohtaja