Värikkäällä pohjalla keltaisessa suorakaiteessa teksti Walk in terapia

WALK IN - terapia

Ylivieskan seurakunnassa on tarjottu  matalan kynnyksen Walk in- lyhytterapiaa mielen hyvinvoinnin tueksi 16-30-vuotiaille ja toiminta jatkuu myös keväällä 2023.

Toiminta on maksutonta, anonyymiä ja ilman ajanvarausta toteutuvaa ammatillista keskusteluapua. Keväällä terapiaa on tarjolla Ylivieskan Pyhän Kolminaisuuden kirkolla (Kirkkotie 7) tiistaisin 23.1. alkaen klo 17-19. Keskusteluapua tarjoavat koulutetut terapeutit ja mielenterveyden ammattilaiset.

Kirkko haluaa olla mukana tukemassa nuorten mielenterveyttä ja tarjoamalla matalankynnyksen terapiaa ilmaiseksi. Syksyllä 2021 aloitettu kokeilu Tampereen Vanhasta kirkosta on laajentunut useisiin hiippakuntiin. Ouluun toimintamalli jalkautui huhtikuussa 2022 ja Ylivieska on ollut mukana ensimmäisten joukossa käynnistämässä toimintaa omassa seurakunnassaan.

Värikkäällä pohjalla Walk in -terapian mainosinfolaatikot
Walk in -terapian mainos iso

Walk in -terapia on nuorille suunnattua matalan kynnyksen lyhytterapiaa, johon voi tulla ilman ajanvarausta ja anonyymisti. Keskustelut ovat kertaluonteisia eikä nuorelle voida luvata saman terapeutin tapaamista toistamiseen. Uudelleenkin tapaamisiin saa silti hakeutua.

Tampereen Vanhan kirkon Walk in -terapia sai kirkon erityisnuoriso­työn Vuoden Erkkateko -palkinnon
Linkki Kotimaa-lehden artikkeliin (18.5.2022)

nuorisotyönohjaaja / varhaisnuorisotyö
Ylivieskan seurakunta

Kuka olet?  Olen Sanna Vähäkangas, Kokkolasta kotoisin oleva 34-vuotias yhteisöpedagogi vuosimallia 2015. Olen Ylivieskan seurakunnan varhaisnuorisotyöstä vastaava nuorisotyönohjaaja.

Luonteenpiirteesi? Olen iloinen, nauravainen, paljon puhuva ja luova, mutta toisaalta myös välillä analyyttinen, rationaalinen ja tarkka. Tykkään olla siisti ja pitää kaikki langat käsissäni. Välillä olen liian nalkuttava ja tiukkapipo, mutta tasapainoksi välillä liiankin lepsu.

Keitä perheeseesi kuuluu? Aviomies Jani ja kaksi kissaa, Maire ja Malla.

Minkä kirjan luit viimeksi? Taisi olla Agatha Christien dekkareista ja niiden oikeaoppisuudesta kertova kirja.

Mielimusiikkisi? Disney-biisit ja itse laulettu.

Mitä harrastat? Ryhmäshowtanssia kahden joukkueen voimin, kynsilakkoja ja käsitöitä, kuorolaulua sekä lautapelejä. Vesijuoksu on myös mukavaa.

Milloin olet onnellinen? Kun saa olla rauhassa kotona, ilman stressiä ja tehdä mukavia asioita, sekä onnistuessa ja laulaessa.

Mikä saa sinut ärtymään? Huono, epäasiallinen käytös, kiroilu, epäoikeudenmukaisuus, liiallinen jonottaminen, ihmisten välinpitämättömyys, somekommentoijat

Miten ja miksi olet päätynyt seurakuntaan töihin? Olen pikkutytöstä asti käynyt itse seurakunnan leireillä ja kerhoissa, joista päädyin sitten rippikoulun kautta isoseksi, joten usko ja seurakunta ovat olleet aina minulle toinen koti. Kun opettajakoulun ovet eivät lukion jälkeen auenneet, tuli minusta nuorisotyönohjaaja.

Mistä pidät eniten työssäsi? Oman luovuuden käyttö, Jeesuksesta kertominen, nuorten ja lasten tuleminen aina uudelleen mukaan toimintaan, kivat työkaverit.

Mitä odotat seurakuntalaisilta ja työkavereilta? Rentoutta, iloisuutta, joustavuutta, heittäytymistä, positiivisuutta, kannustusta.

Millaisia haasteita ja painopisteitä näet omassa työssäsi? Lisääntyvät mielenterveysongelmat ja nepsykirjo, oma jaksaminen

Minkä asioiden puolesta haluat tehdä töitä? Että ihmiset yhä kokisivat, että Jeesuksella on sijaa elämässä. Että usko, ehtoollinen, Raamattu, rukous ja seurakuntayhteys voivat kantaa elämässä

Voimanlähteesi? Usko, aviomies, kissat, harrastukset, hyvä ruoka, uni, kauniit asiat.

Mitä odotat elämältä? Lempeyttä, iloa, onnea, tasapainoa, mahdollisuuksia menestyä ja osata, oppia ja oivaltaa.

Unelmasi? Haluaisin kirjoittaa kirjan ja päästä tekemään musikaalikoreografioita.