Suvannon hautausmaa

Renssula

Suvannon hautausmaa

Renssulantie 12, 84100 Ylivieska

Aikaisempi nimitys Renssula. Vihittiin tarkoitukseensa 28.8.1887. Perustajana kirkkoherra Johan Petter Bäckman. Vanhimmat haudat vuodelta 1888.

Suvannon hautausmaan laajennusosa otettiin käyttöön vuonna 2007. Sieltä löytyvät omat alueet uurnahautapaikoille (uurnalehto ja muistolehto), tuhkan sirottelualue sekä erillinen tunnustuksettomien hauta-alue.
Hautausmaan vieressä sijaitsee Suvannon kappeli (Renssulantie 12), joka toimii tällä hetkellä seurakunnan pääjumalanpalveluksien pitopaikkana. Suvannon kappeli on valmistunut vuonna 1986. Rakennuksessa on 200 paikan kirkkosali, kahvio, keittiö ja kerhotilat.

Hautausmaan toisella puolella sijaitsevat hautaus- ja kiinteistötoimen huolto- ja toimistorakennukset.

Haudattu mm.

• Kirkkoherra Bäckman, Ylivieskan ensimmäinen kirkkoherra vuosina 1875-1892
  • Ran...gen Maria Gustawa, pastorska
  • Korhonen Hilma, 20.6.1860 - 27.12.1891, pastorska
  • kirjailija Pietari Päivärinnan ensimmäinen puoliso Liisa
  • Huhtakangas Fredrik, auttoi köyhiä. Hautakivessä teksti "Joka köyhää auttaa, hän lahjoittaa Herralle".
  • Pieni hautaristi, August Artturi. Ristissä teksti "Nyt ompi Artturi poissa, hän muutti taivaaseen. Siel ilon asunnoissa on Artturi pienoinen".
  • Kalliokangas Mikko ja Pieta, presidentti Kyösti Kallion vanhemmat
Esteetön kulku Esteetön kulku