Ylivieskan kirkon kellotapuli siunattiin käyttöön

Ylivieskan kirkkomiljööseen kuuluva uusi kellotapuli siunattiin käyttöön tiistaina 5.10.2021. Siunaaminen tapahtui tapulin juurella olevassa muistokirkossa piispa Jukka Keskitalon toimesta. Tilaisuudessa soivat ensimmäistä kertaa virallisesti uudet kirkonkellot. Siunaamisen jälkeen tilaisuus jatkui piispanmessuna Pyhän Kolminaisuuden kirkossa. Seurakuntalaiset saivat vihdoin kulkea odotetun kirkkomatkan tapulin portista muistokirkon kautta uuteen kirkkoon ja siellä yhteiseen messuun. Paikalla oli 300 seurakuntalaista.

Messun jälkeen oli yleiseen piispantarkastukseen liittyvä piispan loppulausunto ja kaikille avoimet kirkkokahvit. Ylivieskan piispantarkastus oli tämän vuoden helmikuussa, mutta koronasta johtuen seurakuntaa ei voinut tuolloin olla laajasti paikalla. Tästä johtuen johtopäätösten esittäminen eli piispan loppulausunto siirrettiin tämän juhlan yhteyteen.

Uuden kellotapulin on suunnitellut kirkon pääsuunnittelija Kimmo Lintula Arkkitehtitoimisto K2S Oy:sta. Se on rakennettu Nordec Oy Ylivieskan toimipisteessä ja saapui erikoiskuljetuksena kirkkomaalle ja nostettiin paikalleen alustansa päälle 14.7.2021. Kellotapuli on valmistettu huoltovapaasta Corten-teräksestä, jonka väri muuttuu patinoitumisen myötä 2–3 vuoden aikana teräksenvärisestä tummanruskeaksi.

Kirkonkellot on toimittanut jyväskyläläinen Suveko Oy. Ne on valmistanut Grassmayr-kellovalimo Itävallassa. Kellot on valettu pronssiin ja sävelletty vanhojen kirkonkellojen mukaan. Iso kello painaa 920 ja pieni kello 540 kiloa. Kellojen soittaminen tapahtuu sähköisesti.

Tapulin siunaamis-videon tallenne on katsottavissa ylivieskankirkko.fi-sivulta

Kuva: Mikko Niskanen/Niskane Oy