Suvannon hautausmaan sirottelualue

Renssulantie 12, 84100 Ylivieska

Sirottelualue sijaitsee Suvannon vanhalla hautausmaalla lohkossa neljä. Vainajan tuhka sirotellaan alueelle ilman uurnaa. Tuhkan sirottelun suorittaa seurakuntamestari pääsääntöisesti niin, ettei omaisia ole paikalla. Tällöin tieto tuhkan sirottelupaikasta jää vain seurakunnalle. Paikasta, johon tuhka on siroteltu, ei saa muodostua yksittäistä hautaa tai ympärille ei saa rakentaa tunnistettavan haudan tunnusmerkkejä, kuten muistokivi, nimi, reunukset, kukat, kynttilät yms.
Sirottelualue koostuu erilaisista istutuksista (mm. metsäpohjaa) sekä muistokivestä Sirottelualueella ei siis ole erillisiä hautakiviä, vaan siellä on oma muistelupaikka ja seurakunnan hankkima yhteiskivi. Yhteiskiveen omaiset voivat hankkia vakiokokoisen muistolaatan hautakiviliikkeestä. Sirottelualueelle omaiset voivat tuoda kukkia ja kynttilöitä vain sitä varten varatulle paikalle yhteiskiven eteen.
Esteetön kulku Esteetön kulku