kuva kangasta

Tuemme kirkon työtä tasa-arvon puolesta Tansaniassa

Joka kolmas nainen menee Tansaniassa naimisiin ennen 18-vuotissyntymäpäiväänsä. Näillä luvuilla Tansania on valitettavasti globaalia kärkeä lapsiavioliitoissa. Lapsiavioliittoon joutuvat tyypillisesti maalla asuvat köyhät ja kouluttamattomat tytöt. Lainsäädäntö mahdollistaa tämän: tyttöjen laillinen naimaikä on 15 ja poikien 18, mutta sekä tytöt että pojat voidaan naittaa 14-vuotiaana erillisellä päätöksellä. Jopa tätä nuoremmat voivat joutua naimisiin, varsinkin jos he ovat koulusysteemin ulkopuolella.

Kansalaisyhteiskunnan yrityksistä huolimatta lakimuutosta ei ole valtion taholta saatu aikaiseksi. Yhtenä syynä voi olla, että pelätään yhteisöjen reaktiota, kun perinteinen tapa säilyttää kunnia hyvin yleisissä teiniraskaustapauksissa tehtäisiin laittomaksi. Köyhissä perheissä avioliitto nähdään myös tapana saada tyttärelle parempi tulevaisuus. Valitettavasti avioliitto on myös tulonhankintakeino, sillä yleisen tavan mukaan sulhasen perhe maksaa morsiamen perheelle merkittävän summan.

Tansanian evankelisluterilainen kirkko ottaa vakavasti roolinsa laajan yhteiskunnallisen arvomuutoksen aikaansaajana, ja kokoavana voimana moniuskontoisen yhteisön keräämisessä yhdeksi rintamaksi muutoksen aikaansaamiseksi. Jos jollakin, uskonnollisilla toimijoilla on sekä valta muuttaa haitallisia normeja yhteisössä, varsinkin liittyen elämänkaaren riitteihin kuten avioliittoon, että vakuuttaa päättäjät siitä, että yhteisöt ovat lainmuutoksen takana.

Hanke on rovastikunnan nuorisotyön yhteinen kohde.

Hankkeen tavoitteet:

1. Morogon Maasaiyhteisön tytöt turvaan lapsiavioliitoilta
  2. Normien ja arvojen muutos suhteessa lapsiavioliittoihin
  3. Tansanian avioliittolain muuttaminen uskontojen välisten toimijoiden kautta
  4. Sukupuolten epätasa-arvon ja sukupuoleen perustuvan väkivallan perimmäisten syiden poistaminen
  5. Lasten oikeuksista huolehtiminen
Tansanialainen nainen hymyilee

Pankkiyhteys

IBAN: FI25 8000 1600 0607 10
BIC: DABAFIHH

MobilePay: 54575

Manner-Suomi RA/2020/1538, voimassa toistaiseksi 1.1.2021 alkaen, myönnetty 1.12.2020, Poliisihallitus. Ahvenanmaa ÅLR 2023/6487, voimassa 1.1.–31.12.2024, myönnetty 24.8.2023 Ahvenanmaan maakuntahallitus. Kerätyt varat käytetään Suomen Lähetysseuran ulkomaantyöhön.