Uutislistaukseen

”Paras musiikki on tila” – messu Jukka Leppilammen musiikista Ylivieskan kirkossa 28. huhtikuuta

Jukka Leppilammen varhaisimmat musiikilliset muistot liittyvät veisuuseen. Körttiseurojen penkkirivien välissä kontatessa kuullut koukeroiset virsimelodiat aaltoilevat sielun sopukoihin ja luovat siemenet omalle tyylille ja tulkinnalle.

”Aikuistuessa ymmärtää oman kulttuuritaustansa ja sen merkityksen omassa identiteetissä ja musiikissa.” Yksi huippuhetki oli Ylivieskan herättäjäjuhlat vuonna 2006, kun Jukka sai konsertoida isä-Veikon, Mikko-pojan ja veteraanikuoron kanssa yhteiskonsertissa täpötäydessä liikuntahallissa.

Jukka-messussa soivat laulut 50 vuoden varrelta

Yksi vahva nuoruuden kokemus ja yhteys on paikallinen Lion Blend -yhtye, mutta musiikista tuli ammatti melko tasan 50 vuotta sitten tamperelaisessa Tabula Rasa -bändissä. Tarjouksia alkoi tulla isompiinkin ympyröihin, mutta uskoontulo ja uuden musiikillisen tilan löytyminen hengellisestä musiikista vei miehen omalle matkalleen.

Sillä matkalla on syntynyt Suomi-gospelin aarteita, joista toistakymmentä on valittu Pyhän Kolminaisuuden kirkossa 28.4. klo 10 pidettävään messuun. Jukan kanssa messun musiikkia toteuttavat idean alkuunpanija Jouko Kantola ja Taneli Hietala sekä avustaa Gospelkuoro Riemu Teija Siirtolan johdolla.

Tila annetaan tekijöille

Jukka miettii omaa identiteettiään musiikkimatkallaan. ”Tunnistan itsessäni, etten ole halunnut antaa periksi. Olen halunnut tuoda itseni näköisen taiteellisen sisällön menestystä laskelmoimatta. Paras musiikki on minulle tila. Olen saanut tehdä monenlaisia musiikkigenrejä, omia tiloja. Yksi esimerkki on Tämä huone – tämä hetki -levyn tekeminen Marzi Nymanin kanssa. Majataloja tietä ja sanoja -laulu jäi odottamaan pöydälle sopivaa sovitusta. Pekka Kuusistoa odotellessa sovitus syntyi pianon ääressä. Kun Kuusisto astui sisään ja hänen viulunsa mikitettiin, tapahtui äänitys yhdellä otolla. Siinä hetkessä syntyi tila, jota ei voi toistaa. Tila annetaan tekijöille, jos he ovat valmiita antamaan lahjansa jakoon, heittäytymään hetkeen.”

Pitäessään paussia esiintymisistä vuosituhannen alkupuoliskolla, antoi Jukka äänen viedä. Alkoi erityinen ääneen tutustumisen matka, joka johti Voice poetry – äänirunouteen. ”Vapaasti sisältä nouseva ääni pitää itsessään jo runon sekä rukouksen ja voi antaa tilan niiden kohtaamiselle”.

Jussi Leppälä

2024-04-18 13:33:00.0