Yhteisvastuuta nuorista

2024-02-02 09:35:00.0

Yhteisvastuuta nuorista

”Jos on iloisia tai surullisia uutisia, ei ole ketään kelle kertoa.” -Nuori, 17

Viime vuosina olemme monessa yhteydessä vedonneet ja meihin on vedottu yhdessä tekemisen puolesta. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaa vietettiin teemalla Yhdessä. Yhdessä oli Ylivieskan Kirkkotalakoitten tunnus. Yhdessä olemme enemmän, sanotaan ja niin totta se onkin.

Jo 74 vuoden ajan on yhdessä saatu paljon hyvää aikaan Yhteisvastuukeräyksen kautta. Lapsiperheiden huono tilanne Pohjois- ja Itä-Suomessa sodan jälkeen synnytti keräyksen, joka varojen keruun lisäksi haluaa synnyttää keskustelua keräyksen aiheesta. Yhteisvastuu on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen hyväntekeväisyyskeräys ja välittämisen kansanliike. Keräys auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

Keräys kutsuu ihmisiä mukaan tekemään hyvää: ”Tehdään yhdessä toisille se, mitä tahtoisimme itsellemme tehtävän.”

Vuonna 2024 Yhteisvastuu auttaa nuoria, jotka kokevat yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla. Niin tärkeä ja tulevaisuutta rakentava aihe! Meillä on vastuu nuoristamme eikä yhdenkään pidä jäädä yksin.

”Jos on iloisia tai surullisia uutisia, ei ole ketään kelle kertoa.” -Nuori, 17

Tämän vuoden kotimainen kumppani HelsinkiMissio tarjoaa Yhteisvastuun tuella oppilaitoksille apuvälineitä ja keinoja nuoren yksinäisyyden tunnistamisesta ja puheeksi otosta avun tarjontaan.

Yhteisvastuukeräyksen tuella Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahasto tekee työtä Ugandassa ja auttaa pakolaisasutusalueella eläviä pakolaisia ja paikallisia heikoimmassa asemassa olevia nuoria palaamaan kouluun. Koulutettu ja hyvinvoiva nuoriso on vakaan yhteiskunnan perusta niin meillä kuin muuallakin.

Tehdään avusta totta – yhdessä!

Eija Nivala

Lahjoita Rahankeräyslupa: Kirkkopalvelujen keräyslupa Manner-Suomessa RA/2020/639, voimassa toistaiseksi.