Kirkko on seurakunnan koti - piispantarkastus Ylivieskassa

9.2.2021 11.45

Kirkkoherra Eija Nivalan pitämällä alkuhartaudella ja piispa Jukka Keskitalon puheenvuorolla alkoi piispantarkastus Ylivieskan seurakunnassa tiistaina 9.2.2021. Koronatilanteen takia vuodella siirtynyt piispantarkastus päätettiin kuitenkin toteuttaa nyt tiukoista kokoontumisrajoituksista huolimatta. Käytännössä mitään yleisötilaisuuksia ei ollut, vaan piispa tapasi vierailullaan yksittäisiä henkilöitä kouluilla, kaupungintalolla, kirkkotyömaalla ja Merijärven kappeliseurakunnassa. Tiistain alkuhartaus Suvannon kappelista ja iltahartaus Merijärven seurakuntakodilta lähetettiin nettiradion välityksellä. Luottamushenkilöt kokoontuivat Suvannon kappeliin tiukoin turvatoimin ja työntekijät piispa tapasi netissä Teams-kokouksen merkeissä.

Eija Nivala puhui alkuhartaudessa lohdusta, valosta ja toivosta. Niitä seurakunnassa on kaivattu tämän poikkeuksellisen ajan keskelle. Niitä on myös saatu kirkon rakentamisen merkeissä. Olemme saaneet rakentaa tulevaisuutta itsellemme, lapsillemme ja vielä syntymättömille sukupolville.

Piispa Jukka Keskitalo muistutti, että piispantarkastus huipentuu kirkon vihkimismessuun pääsiäisenä 4.4. sen hetkisten kokoontumisrajoitusten puitteissa. Hän kertoi tutustuneensa Ylivieskan seurakunnan tilanteeseen ja tuntevansa sen kohtuullisen hyvin. ”Se aika, jota elämme tänä keväänä, on seurakunnan vuosisataisenkin historian valossa ainutkertaisen tärkeä. Uusi kirkko on seurakunnalle valtava mahdollisuus.” Kirkon hahmon nouseminen kaupunkikuvaan on rakentamisen lisäksi seurakunnalle mahdollisuus hengellisen elämän rakentumiseen. ”Kirkko on Jumalan huone ja seurakunnan koti. Seurakunnan suurin mahdollisuus lähivuosina on tehdä uudesta kirkkorakennuksesta kaikkien seurakuntalaisten koti.” Tämä on suuri mahdollisuus työntekijöille ja vapaaehtoisille. Mahdollisuuksien lisäksi uusi kirkko tuo myös haasteen selviytyä tarkalla taloudenpidolla tulevista vuosista.

Keskiviikkona piispa tutustui Kotikirkon rakentajat-ryhmittymän ja arkkitehti Kimmo Lintulan opastuksella Ylivieskan pian valmistuvaan kirkkoon. Piispa Keskitalo oli todella vaikuttunut kirkko- ja seurakuntasalista sekä muista tiloista. Erityisesti kirkkoon ylhäältä tuleva päivänvalo ja kirkon yleistunnelma viehättivät piispaa. Hän kiitti kaikkia rakennushankkeeseessa mukana olevia ja päättäjiä määrätietoisesta työstä viiden vuoden ajan matkalla surusta iloon. Piispa sanoi olevansa iloinen siitä, että seurakunnalla oli tänä aikana rohkeutta rakentaa uusi kirkko.

Alla kuvia piispantarkastuksen vaiheista. Kuvaajat Heikki Nissinen, Ritva Nuorala ja Jussi Leppälä