Pienet muutokset tuovat toivoa

2024-04-09 14:48:13.284

Pienet muutokset tuovat toivoa

"Työn tulokset ovat upeita! Naisryhmät ovat onnistuneet monipuolistamaan elinkeinojaan ja sopeutumaan näin ilmastonmuutoksen vaikutuksiin."

Työssäni Suomen Lähetysseuran ilmastokestävyyden asiantuntijana näen globaalin ilmastokriisin vaikutukset ympäri maailman. Sateet jäävät tulematta ja vilja kuivuu peltoon. Trooppinen sykloni pyyhkäisee vieden talot ja elinkeinot mennessään. Kovat sateet aiheuttavat tulvia, jotka tuhoavat sadon. Nämä kaikki ovat todellisuutta ilmastonmuutokselle kaikkein haavoittuvimmilla alueilla, kuten Afrikassa.

Suomen Lähetysseura tukee Senegalin luterilaista kirkkoa, joka vahvistaa yhteisöjen sopeutumista ilmastonmuutoksen vaikutuksiin. Naisryhmät ovat perustaneet yhteisöpuutarhoja, joissa viljellään erilaisia vihanneksia ruokaturvan vahvistamiseksi. Puutarhalle on kaivettu kaivo, josta kasvit saavat vettä kuivallakin kaudella. Viljelyssä käytetään kestävän maanviljelyn menetelmiä, kuten kateviljelyä vähentämään kasteluveden haihtumista, kompostimultaa lannoitteena ja kasveista uutettua tuholaismyrkkyä pitämään ötökät loitolla. Puutarhojen yhteydessä kasvatetaan kanoja ja vuohia ja mehiläispesät ovat juuri alkaneet tuottaa hunajaa. Työn tulokset ovat upeita! Naisryhmät ovat onnistuneet monipuolistamaan elinkeinojaan ja sopeutumaan näin ilmastonmuutoksen vaikutuksiin.

Ilmastonmuutokseen sopeutuminen voi olla näin yksinkertaista. Pienellä muutoksella, uusien, ilmastokestävien menetelmien omaksumisella, voi olla suuri vaikutus kokonaisen yhteisön elämään. Mutta yksinkertaisinkaan menetelmä ei kanna hedelmää, jollei ole toivoa paremmasta ja uskoa huomiseen. Filippiiniläiskirjeessä sanotaan: ”Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa.” Ilman Jumalasta peräisin olevaa voimaa, ja toivoa, nämä ilmastonmuutokselle kaikkein haavoittuvimmat yhteisöt tuskin kestäisivät ilmastokriisin edessä.

Ruusa Gawaza
Suomen Lähetysseuran ilmastokestävyyden asiantuntija, Ylivieskan seurakunnan nimikkolähetti Zimbabwessa